In de literatuur wordt al tientallen jaren gediscussieerd over de voor- en nadelen van even en oneven schalen. Een even schaal heeft een even aantal antwoordcategorieën, een oneven schaal een oneven aantal.
Oneven schaal: intuïtieve benadering
Als mensen naar een mening wordt gevraagd, zo blijkt uit jarenlang onderzoek, starten wij in gedachten vanuit een neutraal punt. Vanuit dat punt gaan we naar links voor een negatief antwoord en naar rechts voor een positief antwoord. Hoe extremer ons antwoord hoe verder naar de zijkant. Hoe neutraler ons antwoord, hoe meer we bij het middelpunt blijven. Dit doen wij intuïtief zonder erbij na te denken. Een oneven schaal, een intuïtieve schaal is klantvriendelijk.
Even schaal: meer data
Een even schaal is weliswaar minder klantvriendelijk want minder intuïtief, maar levert veel meer data op. Omdat een even schaal geen centraal middelpunt heeft is een neutraal antwoord niet mogelijk. De respondent wordt gedwongen om een negatief of positief antwoord te geven.
Voor de onderzoeker is dit fijn want meer negatieve of positieve data en geen neutrale antwoorden, levert meer data op. Voor de respondent is het echter niet prettig. Hij wordt gedwongen over zijn mening na te denken. Net iets negatiever of net iets positiever? Hoe sta ik erin? Sommigen haken af waardoor de respons daalt of vullen iets in waar ze eigenlijk niet achter staan – de data raakt vervuilt.
Waarom kiezen voor een oneven schaal?
Tevreden.nl heeft ervoor gekozen om onderzoek zo klantvriendelijk mogelijk uit te voeren en te streven naar zo zuiver mogelijke data. Daarom is gekozen voor de intuïtieve, oneven, schaal.
Waarom niet een drie- of zevenpuntschaal?
- Een driepuntschaal levert weinig nuances op. Indien de respondent een sterke mening heeft kan deze niet worden geuit. De extremen worden niet uitgevraagd. Drie is dus te weinig.
- Een zevenpuntschaal levert weliswaar heel veel informatie op maar dwingt de respondent een wel heel genuanceerde mening te geven. Dat is juist weer teveel van het goede.
- De vijfpuntsschaal geeft de mogelijkheid om nuances te meten zonder te veel van de respondent te vragen. De juiste keuze.
Conclusie
Tevreden.nl heeft de voor- en nadelen van de even en oneven schalen zorgvuldig overwogen. We hebben besloten om het welbevinden van de respondent voorop te stellen terwijl geen concessies worden gedaan aan het verzamelen van zuivere resultaten. Daarom heeft Tevreden.nl gekozen voor de intuïtieve oneven vijfpuntsschaal.
7 stappen naar succesvol onderzoek
Welke stappen moet je volgen om tevreden klanten en medewerkers te krijgen?