Reviews tonen op Google
De meeste organisaties willen traffic voornamelijk naar de eigen site laten lopen. Sterren en scores die getoondworden in de (natuurlijke) zoekresultaten in Google helpen bij het verkrijgen van traffic.Voor Google hebben we 2 oplossingen:
SEO - sterren en score in de natuurlijke zoekresultaten
Dit is de meest interessant optie. De eerste stap is het integreren van de reacties en resultaten in je website.
Dit doe je door via de API de reacties en resultaten op te halen. Om te beoordelen of dit haalbare kaart is, is er documentatie beschikbaar via https://api.tevreden.nl. Vervolgens is er een API-key nodig, welke Tevreden kan aanmaken en aanleveren. Met de combinatie API-key en het Platform zijn vervolgens de functies die gewenst zijn via de API beschikbaar zoals beschreven in de documentatie.
Vervolgens is het aan de webbouwer om de resultaten correct te integreren. Hiervoor gelden volgens Google de richtlijnen van schema.org.
Voor het publiceren van reviews en scores gelden concreet deze 2 richtlijnen volgens schema.org:
En dit is de handleiding Google:
- https://developers.google.com/search/docs/guides/enhance-site
- https://developers.google.com/search/docs/data-types/reviews
- https://developers.google.com/structured-data/rich-snippets/reviews
Hieronder een voorbeeld van de Google sterren in de organische zoekresultaten:
SEA - sterren en score in je Google Adwords campagne
Om sterren en scores in Adwords (advertentie campagnes) te tonen, bieden we aan om de resultaten door te zetten naar The Feedback Company. The Feedback Company is een van de geautoriseerde partijen die de sterren en scores in Adwords mag leveren aan Google.
Hiervoor is alleen toestemming voor nodig in de vorm van een overeenkomst. De tarieven voor deze overeenkomst hangen volledig af van het aantal reviews en het aantal domeinen waarop de sterren en scores in Adwords getoond moeten gaan worden. De tarieven staan op de website van The Feedback Company:
Zodra de toestemming er is, regelt Tevreden dat de reviews en scores gedeeld worden met The Feedback Company. Als je dan een Adwords campagne draait met het opgegeven domein (de website), dan verschijnen de reviews en scores geheel automatisch in de Adwords.
De enige spelregel is, is dat er voldoende reviews beschikbaar zijn. Als stelregel geldt een minimum van 150 reviews per jaar.
Hieronder een voorbeeld van de Google sterren in de betaalde (AdWords) zoekresultaten: